, بیوگرافی علامه حلی
, زندگینامه علامه حلی به زبان ساده
, تحقیق درباره علامه حلی ششم دبستان
, علامه حلی چه ویژگی هایی داشته
, زندگی علامه حلی و دیدار امام زمان
, تحقیق در مورد علامه حلی کلاس ششم
, زندگی نامه علامه حلی و دیدارش با امام زمان
, علامه حلی کتابها
, چه چیزی باعث شد که علامه حلی امام زمان را ببیند
علامه حلی
علامه حلیشناسنامه
نام کامل
ابومنصور جمالالدین
حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی
لقب جمال الدین، آیتالله، علامه
تاریخ تولد ۲۹ رمضان ۶۴۸
زادگاه حله عراق
محل زندگی عراق، ایران
تاریخ مرگ ۲۱ محرم ۷۲۶
شهر مرگ حله
مدفن حرم علی بن ابیطالب
اطلاعات آموزشی
شاگردان فخر المحققین، قطب الدین رازی
ابومنصور جمالالدین، حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی معروف به علامه حلّی، از علمای اصولی شیعه قرن هفتم و هشتم قمری بود.
محتویات
۱ زندگی علامه
۱.۱ شروع فراگیری دانش
۱.۲ مرجعیت شیعیان
۱.۳ ورود به ایران
۱.۴ ازدواج
۱.۵ بازگشت به حله و مرگ
۲ استادان
۳ شاگردان
۴ تالیفات[۵]
۴.۱ آثار فقهی
۴.۲ آثار اصولی
۴.۳ آثار کلامی و اعتقادی
۴.۴ آثار حدیثی
۴.۵ آثار رجالی
۴.۶ آثار تفسیری
۴.۷ آثار فلسفی و منطقی
۴.۸ آثار دعا و مناجات
۴.۹ آثار ادبی
۴.۱۰ آثار متفرقه
۵ آراء منطقی
۶ جستارهای وابسته
۷ پانویس
۸ منابع
زندگی علامه
وی در شب جمعه ۲۹ رمضان ۶۴۸، در شهر حله به دنیا آمد. [۱] نیاکان او از طرف پدر به اهلِ مطهر که خاندانی اهل تقوا و دانش بودهاند میرسد و همچنین از طرف مادر با محقق حلی که دایی او بوده پیوند دارد.[۲]
شروع فراگیری دانش
او چند سال بیشتر نداشت که با راهنمایی پدرش برای یادگیری قرآن به مکتب رفت و خواندن و نوشتن را در مکتب آموخت، ولی به این مقدار راضی نشد و نزد استادی به نام محرم رفت و کتابت خط را نزد او فرا گرفت. سپس مقدمات و ادبیات عرب و علوم فقه، اصول فقه، حدیث و کلام را نزد پدرش شیخ یوسف سدید الدین و داییاش آموخت. او در ادامه علوم منطق، فلسفه و هیئت را نزد استادان دیگرش به ویژه خواجه نصیر الدین طوسی فرا گرفت.[نیازمند منبع]
مرجعیت شیعیان
پس از مرگ محقق حلی در سال ۶۷۶ قمری که مرجعیت شیعیان را برعهده داشت، شاگردان وی و دانشمندان حله پس از جستجوی فردی که شایستگی زعامت و مرجعیت شیعیان را داشته باشد علامه حلی را برای این امر مهم مناسب یافتند و او در ۲۸ سالگی زعامت و مرجعیت شیعیان را بر عهده گرفت. مرتضی مطهری او را اولین کسی میداند که از کلمهٔ «مجتهد» در فقه شیعه استفاده کردهاست.[۳]
ورود به ایران
تاریخ دقیق ورود او به ایران مشخص نیست اما احتمالاً سالهای بعد از ۷۰۵ قمری بودهاست که او به دعوت الجایتو از پادشاهان سلسله ایلخانیان که حاکم بر ایران بودند به ایران دعوت میشود.
او با نفوذ زیاد در سلطان وی را به برگزیدن مذهب شیعه دعوت میکند و اولجایتو نیز مذهب شیعه را برمیگزیند و نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر میدهد و تشیع را در ایران رواج میدهد؛ که از آن روز تا زمان مرگ سلطان محمد خدابنده علامه در ایران میماند و به گسترش مذهب تشیع می پردازد. [۴]
ازدواج
گفته میشود که او در اولین شبی که محتلم شده والدین خود را از خواب بیدار کرده و دیگر به تنهایی خوابیدن راضی نشدهاست تا این که والدین او مجبور شدند در همان شب به خواستگاری دختر همسایه بروند و دختر همسایه را به عقد او دربیاورند.
بازگشت به حله و مرگ
حلی پس از مرگ سلطان محمد خدابنده در سال ۷۱۶ قمری به شهر حله بازگشت و تا آخر عمر در آنجا اقامت کرد و سرانجام در ۲۱ محرم ۷۲۶ در سن ۷۸ سالگی درگذشت و در حرم علی بن ابیطالب به خاک سپرده شد.
استادان
شیخ یوسف سدید الدین (پدرش)
محقق حلی(دایی اش)
سید رضی الدین علی بن طاووس
سید احمد بن طاووس
خواجه نصیر الدین طوسی
یحیی بن سعید حلی
مفیدالدین محمد بن جهم حلی
کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی
جمال الدین حسین بن ایاز نحوی
محمد بن محمد بن احمد کشی
نجم الدین علی بن عمر کاتبی
برهان الدین نسفی
شیخ فاروقی واسطی
شیخ تقی الدین عبدالله بن جعفر کوفی
شاگردان
شاگردان او را تا پانصد نفر گفتهاند که از جمله شاگردان او عبارتند از:
فخرالمحققین محمد بن حسن بن یوسف حلی (فرزندش)
سید عمیدالدین عبدالمطلب (خواهر زادهاش)
سید ضیا الدین عبدالله حسینی اعرجی حلی (خواهر زادهاش)
تاج الدین سید محمد بن قاسم حسنی مشهور به ابن معیه
رضی الدین ابوالحسن علی بن احمد حلی
قطب الدین رازی
سید نجم الدین مهنا بن سنان مدنی
تاج الدین محمود بن مولا
تقی الدین ابراهیم بن حسین آملی
محمد بن علی جرجانی
تالیفات[۵]
نسخهای از تذکرة الفقهاء علامه حلی، مربوط به دوره صفوی
آثار فقهی
منتهی المطلب فی تحقیق المذهب
تلخیص المرام فی معرفه الاحکام
غایه الاحکام فی تصحیح تلخیص المرام
تحریر الاحکام الشرعیه علی مذهب الامامیه
مختلف الشیعه فی احکام الشرعیه
تبصره المتعلمین فی احکام الدین
تذکره الفقها، ارشاد الاذهان فی احکام الایمان
قواعد الاحکام فی معرفه الحلال و الحرام
مدارک الاحکام
نهایه الاحکام فی معرفه الاحکام
المنهاج فی مناسک الحاج
تسبیل الاذهان الی احکام الایمان
تسلیک الافهام فی معرفه الاحکام
تنقیح قواعد الدین
تذهیب النفس فی معرفه المذاهب الخمس
المعتمد فی الفقه
رساله فی واجبات الحج و ارکانه
رساله فی واجبات الوضو و الصلوه
قواعد الاسلام
آثار اصولی
النکه البدیعه فی تحریر الذریعه
غایه الوصول و ایضاح السبل
مبادی الوصول الی یعلم الاصول
تهذیب الوصول الی علم الاصول
نهایه الوصول الی علم الاصول
نه الوصول الی علم الاصول
منتهی الوصول الی علمی الکلام و الاصول
آثار کلامی و اعتقادی
منهاج الیقین
کشف المراد
انوار الملکوت فی شرح الیاقوت
نظم البراهین فی اصول الدین
معارج الفهم
الابحاث المفیده فی تحصیل العقیده
کشف الفوائد فی شرح قواعد العقائد، مقصد الواصلین
تسلیک النفس الی حظیره القدس
نهج المسترشدین
مناهج الهدآیه و معارج الدرآیه
منهاج الکرامه، نهایه المرام
نهج الحق و کشف الصدق
الالفین
باب حادی عشر
اربعون مسئله
رساله فی خلق الاعمال
استقصا النظر، الخلاصه
رساله السعدیه
رساله واجب الاعتقاد
اثبات الرجعه
الایمان
رساله فی جواب سئوالین
کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
جواهر المطاب
التناسب بین الاشعریه و فرق السوفسطائیه
المبحاث السنیه و المعارضات النصریه
مرثیه الحسین علیه السلام
آثار حدیثی
استقصا الاعتبار فی تحقیق معانی الاخبار
مصابیح الانوار
الدرر و المرجان فی الاحادیث الصحاح و الحاسن
نهج الوضاح فی الاحادیث الصحاح
جامع الاخبار
شرح الکلمات الخمس لامیرالمؤمنین علیه السلام
مختصر شرح نهج البلاغه
شرح حدیث قدسی
آثار رجالی
خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال
کشف المقال فی معرفه الرجال
ایضاح الاشتباه
آثار تفسیری
نهج الایمان فی تفسیر القرآن
القول الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز
ایضاح مخالفه السنه
آثار فلسفی و منطقی
القواعد و المقاصد
الاسرار الخفیه
کاشف الاستار
الدر المکنون
المقامات
حل المشکلات
ایضاح التلبیس
الجوهر النضید
ایضاح المقاصد
نهج العرفان
کشف الخفا من کتاب الشفا
مراصد التدقیق و مقاصد التحقیق
المحاکمات بین شراح الاشارت
ایضاح المعضلات من شرح الاشارات
نور المشرق فی علم المنطق
الاشارات الی معانی الاشارات
بسط الاشارت
تحریر الابحاث فی معرفه العلوم الثلاثه
تحصیل الملخص
التعلیم التام
شرح القانون
شرح حکمه الاشراق
القواعد الجلیه
آثار دعا و مناجات
الادعیه الفاخره المنقوله عن الائمه الطاهره
منهاج الصلاح فی اختصار المصباح
آثار ادبی
کشف المکنون من کتاب القانون
بسط الکافیه
المقاصد الوافیه بفوائد القانون و الکافیه
المطالب العلیه
لب الحمکه
اشعار در موضوعات مختلف و قصیدهای بلند دربارهٔ دانش و مال
آثار متفرقه
آداب البحث
جوابات المسائل المهنائیه الاولی
جوابات المسائل المهنائیه الثانیه
جواب السوال عن حکمه النسخ
وصیتنامه
الغریه
مسائل سید علاءالدین
آراء منطقی
از نظر علامه حلی تعریف به اعم جای نیست؛ زیرا کمترین مرتبه تعریف تمییز است که با تعریف به اعم به دست نمیآید.[۶]
از نظر علامه، به تبع استادش محقق طوسی، تقسیم قضیه به حقیقیه و خارجیه نارواست.[۷]
به عقیده وی، عکس نقیض همان است که قدما گفتهاند و روش متأخران لازمه عکس نقیض است نه خود آن.[۸]
علامه در انتاج شکل اول و سوم رأی شیخ الرئیس را تأیید کرده و فعلیت صغرا را شرط انتاج این دو شکل ندانستهاست.[۹]
جستارهای وابسته
فخرالمحققین حلی
پانویس
«آشنايی با زندگی و آثار آيتالله علامه حلی». خبرگزاری بین المللی قرآن. ۲۹ دی ۱۳۸۷. دریافتشده در ۷ خرداد ۱۳۹۸.
«آشنايی با زندگی و آثار آيتالله علامه حلی». خبرگزاری بین المللی قرآن. ۲۹ دی ۱۳۸۷. دریافتشده در ۷ خرداد ۱۳۹۸.
Moussavi, Ahmad Kazemi (1985). "The establishment of the position of Marja'iyyt‐i Taqlid in the Twelver‐Shi'i community". Iranian Studies. Informa UK Limited. 18 (1): 35–51. doi:10.1080/00210868508701646. ISSN 0021-0862. Unknown parameter |ماه= ignored (help)
http://fa.wikishia.net/view/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87_%D8%AD%D9%84%DB%8C
«طبقهبندی موضوعی آثار علامه حلی». دریافتشده در ۸۸/۸/۲۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
الاسرار الخفیة فی العلوم العقلیه. صص. ۴۴.
القواعد الجلیه. صص. ۲۵۴.
الاسرار الخفیه فی العلوم العقلیه. صص. ۹۵.
همان. صص. ۱۲۷ و ۱۳۷.
منابع
https://fa.wikipedia.org
- تاریخ : چهارشنبه 15 خرداد 1398
- بازدید : 340 views